Horeca omzet verbeteren met gastrofysica

Wel eens van gastrofysica gehoord? Dat is de nieuwe wetenschap die onderzoekt hoe je factoren beïnvloedt die je multi zintuiglijke ervaring bij het eten en drinken bepalen. Het wordt ook wel

sensory marketing genoemd. Hiermee kun je de horeca omzet verbeteren.

Dus hoe je jouw omzet verbetert. Charles Spence, nu prof aan Oxford, maar eerder werkzaam bij The Fat Duck, schreef er een gaaf en inzichtgevend boek over. Vooral geeft hij aan waar het soms mysterieuze ongrijpbare succes van een horeca zaak uit kan bestaan. Ik las het voor je en selecteerde de meest omzet bevorderende feiten voor jouw horeca zaak.

Elk element  in de omgeving waar we eten en drinken nuttigen is namelijk van belang voor de smaak en de beleving. Dat gaat over de inrichting, het geluid, de geur van het eten en in de zaak, de borden, het servies, de gerechtsnaam tot de aandacht van de bediening. Dat herken je misschien ook wel in recensies over restaurants en andere horeca. Hieronder gaan we in op die zaken, zoals ze in het boek aan de orde komen. Natuurlijk geven we aan hoe je dat als horeca ondernemer of chef kunt gebruiken in jouw zaak.

 

 

Geluid als omzetverhogend ingrediënt

Eten dat geluid maakt, is lekkerder. Hoe meer de chips kraken hoe lekkerder we ze vinden. Veel kenmerken van voedsel als knapperig, krakend, bruisend, romig en pieperig (van halloumi en geblanceerde sperziebonen) hangen gedeeltelijk af van wat we horen. Je kent in het Nederlands toch ook wel de uitdrukking: Er zit geen smaak of kraak aan.

Tips hoe je dit in jouw restaurant keuken kunt toepassen:

  • Gebruik geen magnetron, dat beïnvloedt de smaakverwachting van gasten negatief (als ze die horen).
  • Gebruik knapperige ingrediënten : zoals zaden, croutons, augurken, knapperig sla of toast.
  • Harde muziek ondersteunt de knapperigheid van het menu.
  • Je kunt met het slim inzetten van achtergrondmuziek tot wel drie drankjes extra op de rekening kan toveren.

sensory marketing, gastrofysica, concurrentie, marketing, horeca concept, conceptontwikkeling, restaurant, advies, bureau, horeca adviesbureau

Geur als ingrediënt

Geur bepaalt voor een groot deel wat een gast proeft. Het ruikt stemmingen op en bepaalt emoties en herinneringen. Hierbij een paar tips hoe je een smaak in jouw restaurant beter tot zijn recht kunt laten komen:

  • Geur versterkende materialen: gebruik hoge glazen, pullen of deksels als je wilt dat de geur langer bij het eten blijft.
  • Het verstuiven van geuren in gerechten aan tafel
  • Sprenkel een paar druppels van iets geurigs op een lepel voordat je er gasten mee opschept. Meer leren over hoe je met geur kunt werken in jouw zaak
  • Geur dispenser : koffie is een geur die mensen aantrekt en omzet verhoogt.

 

Ogen als ingrediënt

Het blijkt dat smaken samenhangen met specifieke kleuren. Dus met de kleur van jouw gerechten beïnvloed je iemands waarneming van de smaak van een gast.

Hieronder de beknopte kleur en -smaak tips:

  • Je kunt gerechten en drankjes zoeter laten smaken door ze rozerood te maken.
  • Blauw voedsel heeft vaak een negatieve connotatie. Denk maar eens aan blauwe vlees of vis. Blauw was vroeger ‘not done’ maar is nu wel meer gangbaar geworden. Denk maar eens aan de blauwe Gatorade, London Gin Company of Slush Puppy.
  • Als je een gerecht in een ronde vorm opdient vinden gasten het zoeter dan wanneer je hetzelfde gerecht in rechthoekig servies opdient.

 

Bestek bepaalt smaak

Met de handen eten vinden we gewoon veel lekkerder als met bestek eten. Wellicht dat burgers daarom zo populair zijn. Of is het de crunch van het zuur? En de reden dat we plastic en houten bestek niet zo fijn vinden. Tis te licht…

Horecava, 2016, Rai, Amsterdam, Vakbeurs, Horeca

 

Borden, kommen en servies

Met de grootte, de kleur, de vorm en de opmaak van jouw borden en glaswerk beïnvloed jij de smaak van het eten.

Hieronder een aantal tips.

  • Witte borden: op een wit bord vindt een gast een gerecht zoeter en smaakvoller.
  • Ronde borden: maken een gerechter zoeter dan hoekige borden.
  • Klein bord: Gerechten op een klein bord plaatsen, laat ze meer lijken.
  • Randen: Hoe kleiner de rand van het bord, hoe meer eten er op het bord lijkt te liggen.
  • Borden met veel kleurcontrast laten de gast meer eten.
  • Kommen: In een kom met een rand lijkt de portie kleiner dan in een kom zonder rand.
  • Rode borden zijn eetlust remmers.
  • Oranje koppen maken warme chocolademelk lekkerder.
  • Caffè latte smaakt in wit porselein intensiever en minder zoet
  • De manier waarop de chef opmaakt bepaalt hoeveel de gast bereid is ervoor te betalen.
  • Door Instagram is het belang van de opmaak toegenomen. Er is zelfs een woord voor: foodporn.

 

Opmaak borden

Je leerde op de koksopleiding dat het mooier is om een oneven aantal etenswaren op een bord te leggen. Dat blijkt achterhaald. Gasten vinden volgens onderzoek echter even en oneven items even aantrekkelijk.

 

horeca omzet gastrofysica, beleving, content marketing, experience, menukaarten, verhalen vertellen, astrofysica

 

Omzet verbeteren met jouw menukaart

Het magische getal 7 schijnt het beste te werken voor het aantal voorgerechten, hoofdgerechten en desserts. Genoeg keuze voor de gast, maar geen keuzestress.

Houd er ook rekening mee dat gasten graag terugkomen voor een bepaald gerecht dat zij zich herinneren. Dus zorg ervoor dat jouw signature dish op de kaart blijft.

 

Groepen eten meer

We eten meer in gezelschap dan in ons eentje. Met 3 andere gasten eet de gast gemiddeld 75% meer.

 

De naam van het gerecht

De naamgeving van het gerecht bepaalt hoe je het als gast ervaart. Spence noemt als voorbeeld de regenboogforel – aantrekkelijk versus de minder aantrekkelijke bruine forel. Dit verschijnsel komt uit de gedragseconomie en heet ook wel nudging by naming.

 

Voelen van de smaak

  1. Stiekem eten we het liefst met onze handen.
  2. Zwaarder bestek eet lekkerder.
  3. Een andere verassing die jij jouw gasten kunt bieden, is het bestek een smaakje mee te geven. Haal een lepel door citroensap en doe er vervolgens koffiepoeder, suiker of zout op. Doe er na het drogen een amuse op.
  4. Textuur en mondgevoel bepalen mede de smaak.

 horeca omzet verbeteren, menu-engineering, horeca, branding, marketing, op de kaart, menukaart, amsterdam

 

Het eten zelf

Denk je dat iets lekkerder is als je er meer voor betaalt? Ja, dat is zeker het geval bij wijn. Verder is de vermeende herkomst van belang. Gasten proeven blind niet het verschil tussen biologisch vlees en regulier vlees. Als je echter van te voren hoort dat het biologisch vlees is, dan geniet je er wel meer van. Daarmee blijkt maar weer eens dat de verwachting over het eten ook onze smaak beïnvloedt. Een taak die de brigade op zich kan nemen door actief te vertellen over de ingrediënten. Kortom, de naamgeving, etikettering, merkherkenning en prijsstelling spelen naast de smaakpapillen een rol bij onze smaak.

Horeca omzet gastrofysica

Vaak als wij een horeca zaak mogen helpen, schort er aan bovenstaande zaken soms een aantal dingen. De mentaliteit van sommige van dergelijke ondernemers van: “Het eten is toch in orde”, blijkt dus echt niet voldoende. Nu is dat ook nog eens wetenschappelijk onderbouwd.

Bron: Charles Spence, Gastrofysica, de nieuwe wetenschap van het eten, 2017, Prometheus Amsterdam.

Meer weten hoe je met goed gebruik van de zintuigen jouw omzet verhoogt?

BewarenBewaren

Populaire instagram hashtags voor restaurants

instagram hashtags, hashtag, restaurant

Hashtags, je weet wel – met dit teken- ### –  in Instagram zijn handig. Ze helpen met de online marketing en de vindbaarheid voor de jongere gasten in jouw horeca zaak. Inmiddels vertellen hashtags op Instagram een eigen verhaal.  En ze zijn nuttig voor de vindbaarheid in Google. Ook is het de enige manier om invloed uit te oefenen op de marketing van jouw foto’s. Naast natuurlijk het design en de opmaak van de foto’s. De hashtag is dus heel belangrijk. Hoe ga je als restaurant hiermee om en welke zijn het meest populair? 

Algemene en specifieke hashtags

Aan de ene kant wil je een zo groot mogelijk gasten en influencers bereiken met hashtags op Instagram. Met populaire hashtags als #instafood, #fresh en #photooftheday wordt flink gespamd. Jammer is wel dat jouw post al snel wegvalt tussen de honderden miljoenen andere berichten met dezelfde hashtag. Met een meer specifieke ‘niche’ hashtag valt jouw bericht meer op omdat er minder berichten per dag met dezelfde hashtag worden geplaatst. Sowieso kun je dan denken aan de plaatsnaam waar jouw bedrijf gevestigd is of de wijk of straatnaam. Natuurlijk met de  hashtag kloppen met jouw foto.

 

instagram hashtag, menu-engineering, menu-gering horeca, menu-ngereering horeca nederland, restaurant eigenaren, artwork, fotografie, social media, uitbesteden, horeca adviseurs

Unieke hashtags

Je zou zelfs een hashtag voor jouw merk, product of campagne kunnen aanmaken. Je kunt engagement van jouw gasten stimuleren door anderen te vragen foto’s en video’s te plaatsen met jouw eigen hashtag. Dit kun je bijvoorbeeld doen in de vorm van een fotowedstrijd. Vraag mensen foto’s en video’s te delen om iets te winnen. Ook kun je zelf een foto van een winactie plaatsen en aan het publiek vragen de foto met de hashtag te delen. Denk bij prijzen aan een product uit je shop, een make-over of een cursus. Handig is wel om vooraf te onderzoeken of de door jou verzonnen hashtag niet al in gebruik is.

Alweer gluren bij de buren

Kijk ook eens bij de concurrenten. Welke hashtags gebruiken zij en krijgen zij er veel engagement voor terug? Welke hashtags werken en welke werken niet? Lees hier verder hoe zinvol het is bij te blijven en te leren van jouw concurrenten.

Huiswerk klaar

Wil je relevante hashtags ontdekken voor jouw post? Ga dan op onderzoek uit. De simpelste manier is om in de Instagram zoekfunctie op tags te klikken en vervolgens een hashtag in te typen. Je krijgt dan ook gerelateerde hashtags te zien en de mate waarin ze gebruikt worden. Er zijn ook een paar apps die je kunnen helpen.

Hashtags

Welke taal moet je kiezen? De meest populaire hashtags zijn Engelstalig. Maar in Nederland zoeken gebruikers ook in hun eigen taal. Als je een Nederlandse horeca bedrijf bent gebruik dan gewoon Nederlandse hashtags. Wil je een echter een Duits, Frans of andere toeristisch publiek trekken, dan kun je erover nadenken om ook in die talen hashtags te gebruiken.

 

eurotoques, concurrentie, marketing, horeca concept, conceptontwikkeling, restaurant, advies, bureau, horeca adviesbureau

Waar plaats je de hashtags het beste?

Hashtags op Instagram zijn op verschillende manieren te gebruiken. Deze 2 manieren werken het beste: dus zet bijvoorbeeld puntjes, gevolgd door een witregel tussen het onderschrijft en de hashtags. De andere manier is om de hashtags in een losse reactie eronder te typen.

Hoeveel hashtags?

In vergelijking tot andere social media is de engagement op Instagram hoog.  Deze is ongeveer 30 keer hoger dan die van andere grote sociale media. Er valt dus veel te halen, maar met hoeveel hashtags op Instagram bereik je het beste effect? De grootste interactie blijkt er met 4 of 5 hashtags te zijn. Bij meer vindt er een daling in interacties plaats.

Let wel op op met het gebruik van teveel hashtags op Instagram. Te veel is te spammerig. Het maximumaantal hashtags is 30.

instagram hashtag, hotel restaurant, marketing, advies, restaurant eigenaren, horeca marketing, branding, horeca branding

Populaire hashtags voor restaurants

Dit is een analyse van de situatie eind 2017. De aantallen kunnen in de loop van de tijd veranderen. Je ziet wel meteen de trends. We gebruiken de Nederlandse en de Engelse door elkaar, omdat we ervan uitgaan dat dit voor de doelgroep toeristen voor veel zaken ook interessant is.

  1. Foodporn – 137 miljoen
  2. Yummy – meer dan 102 miljoen
  3. Instafood – 96 miljoen
  4. Breakfast – meer dan 64 miljoen
  5. Yum – meer dan 63 miljoen
  6. Coffee – 76 miljoen
  7. Dinner – meer dan 70 miljoen
  8. Lunch –  55 miljoen
  9. Beer – meer dan 45 miljoen
  10. Fresh – meer dan 42 miljoen
  11. Cafe –  29 miljoen
  12. Restaurant – meer dan 19 miljoen
  13. Amsterdam – meer dan 19 miljoen
  14. Lunch – meer dan 55 miljoen
  15. Beer –  45 miljoen
  16. Cafe – meer dan 29 miljoen
  17. Review – meer dan 4 miljoen
  18. Bier – meer dan 3 miljoen
  19. Restaurants – meer dan 1 miljoen
  20. Menu  –  1 miljoen
  21. Dining – meer dan 1 miljoen
  22. Wijn – 145 duizend
  23. Terras – meer dan 1001 duizend
  24. Restaurantweek 251 duizend
  25. Restaurantreview – meer dan 24 duizend
  26. Borrel – 35 duizend
  27. Lunchroom 24 duizend
  28. Terrassen – 24 duizend

 

[products ids=”17945, 17832″ ]

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Het buffet als sexy horeca concept

vegetarisch restaurant, buffet restaurant, gezond eten, horeca concepten, restaurant concepten

Als je aan een buffet denkt, dan komen al gauw beelden van bedrijfskantines, mensa’s en wegrestaurants voorbij in je hoofd. Vaak kun je dan wel kiezen, maar de warme hap is dan beperkt en ook niet zo gezond. En je denkt al helemaal niet aan een sexy vegetarische of veganistische keuken. Gelukkig kan het ook anders. Samen met een sportvriendin en fervente vleeseter testen wij een horeca concept in Amsterdam.

 

Als je aankomt bij Spirit dan zie je meteen een terras rondom de gehele zaak. Ondanks dat het buiten bijna 30 graden is, is het binnen aangenaam. Het is ingericht met mooi strak meubilair met parasols. Het terras sluit mooi aan op de inrichting binnen.

Inrichting

Binnen is de inrichting namelijk ook licht en ruim opgezet. Natuurlijk kunnen de hangplanten niet ontbreken: je bent tenslotte in hipster Amsterdam. Het buffet staat midden in de zaak, tegenover de bar. Die zit er heel strak en netjes uit. Je kijkt ook zo de keuken in. Die zit er van een afstand goed georganiseerd uit. Er zijn wel 8 man aan de slag. Het restaurant staat in de open verbinding met de aangrenzende Odin supermarkt.

 

horeca concept voorbeeld, horeca concept

 

Het publiek zit alleen of in tweetallen te lunchen of ook gewoon koffie te drinken. Of het door het tijdstip komt, wij zien vooral veel twintigers en dertigers. Natuurlijk kijken we meteen naar het buffet, de erecatcher. Het ruikt lekker en ziet er heel verzorgd uit. Je komt ogen tekort : van noten, seitan, tofu, tahoe, kikkererwten, quinoa, aardappelen, zeewiersalades, sushi, sauzen, dessert en ga zo maar door. Je hebt door alle keuzes trouwens niet door dat je in een vegetarisch restaurant bent. En dat bedoelen we echt niet lullig.

 

spirit amsterdam, vegetarisch restaurant amsterdam, buffetrestaurant, horeca amsterdam

Horecaconcept

Het concept van dit horecabedrijf bestaat eruit dat je betaalt per gewicht. Je kunt ter plekke eten of meenemen. Prijs 2,95 per ons. Je betaalt echt per gram. Je schept dan zo snel 3 a 4 ons op. Wij namen erna nog een toetje. De dranken koop je aan de bar, terwijl je afrekent. De drankenkaart is gevarieerd: van sappen, smoothies, wijnen en likeur. De zaak is elke dag open van ontbijt tot laat: dus van 8 uur tot 23 uur.

 

Presentatie

Heel prettig is het dat je zo veel kunt opscheppen als je wilt. Dit heeft als voordeel dat je van alles kunt proeven. En waarschijnlijk minder hoeft weg te gooien als je niet zo’n grote eter bent. In het kader van duurzaamheid en verspilling weer een pluspuntje. Met zo’n buffet hoef je echt niet meer aan up-selling te doen. Dat gaat automatisch. Je hebt namelijk de neiging allerlei gerechten te proberen die je anders niet zo snel kiest. Omdat je er een klein beetje van kunt eten. En je ziet meteen ook het dessert: heel aantrekkelijk dus.

Het nadeel van een buffet is wel dat het er op bord een beetje rommelig uit kan zien. – Boven dit artikel zie je de foto van mijn buffet keuze.- Voordeel voor de keukenbrigade is dan wel weer dat je geen uren bezig bent met de presentatie. Zie de foto hieronder van het dessertbuffet. Ook lovenswaardig is dat alle ingrediënten per gerecht staan vermeld. En je ziet meteen of je het als vegetariër, veganist, coeliakie patiënt of  lactose intolerant kunt eten. Je treft ook nog een wat minder hedendaagse ingrediënten aan zoals havermelk.

 

horeca concept, restaurant concept, trends, vegan, vegan horeca

Smaak

Wij vonden de gerechten goed gekruid. Misschien is het voor gasten die wat meer zout gewend zijn, minder aantrekkelijk. Maar ja, zout is ook niet echt gezond natuurlijk. Op allerlei recensie sites verschillen de meningen hierover.

Het buffet kent ook een nadeel van het koelen: het plaatsen van gebak in een koelvitrine levert toch wel minder krokante korsten op. Jammer genoeg.

Het enige wat niet helder is, hoe lang de zaken op het buffet blijven. HCCP – norm? Met de hitte van het buffet krijg je natuurlijk snel uitdroging. En niet alle sushi stond in de koeling. Misschien niet nodig?

Komen we terug?

Ja, we komen zeker terug. Nog niet alles is geproefd, het is snel, makkelijk en het is een lichte keuken. Oh ja, en toevallig ook nog een vegetarisch en zelfs vegan. Dus je kunt er met iedereen naar toe. Nou ja, behalve met de verstokte vleeseter. Enneh, er is dus steeds meer ruimte voor een dergelijk horeca concept. Spirit heeft ook een vestiging in Rotterdam.

 

conceptontwikkeling horeca, concept horeca

 

En zoals het een goede horeca ondernemer betaamt, aan de marketing is ook gedacht.

 

horeca concept voorbeeld, voorbeeld horeca marketing, marketing, horeca, horecaconcepten

[products ids=”17909, 17818, 17839″ ]

BewarenBewaren