social mediaplan, social media, restaurants, restaurateur, social media, horeca, marketing

Een social mediaplan voor restaurants in 12 stappen

De afgelopen tijd merk ik dat veel restaurants moeite hebben om te beginnen en een social media plan op te zetten. Of ze beginnen in het wilde weg en hebben lege accounts. Dus hier wat stappen op een rij: een social mediaplan voor restaurants in 12 stappen.

 

1. Stel jouw doelen

Het eerste wat je moet doen is het bepalen van je doelen. Als het doel ontbreekt, kan je het succes van je social media plan niet meten. Maak het zo concreet mogelijk. Bijvoorbeeld: ik wil graag in mei, juni en juli 20% meer toeristen. Dus ik wil 20% meer verkeer uit het buitenland op mijn website. Ik meet dit met Google analytics.

 

2. Voor wie doe je het?

Wie zijn je (potentiele) gasten? Wie probeer je te bereiken? Op welk social medium zit welke soort gast? Ga je voor jongeren overweeg dan Pinterest en Instagram of Vine.

 

3. Bepaal waar je actief wilt zijn

Dat brengt ons bij de derde stap voor het uitvoeren van een succesvol social media marketing plan: Bepalen welke platforms te gebruiken. Verschillende doelgroepen maken namelijk gebruik van verschillende social media platformen. Voor restaurants zijn Facebook, Twitter, Instagram en Pinterest het meest waarschijnlijk. Zorg er in ieder geval voor dat je niet teveel werkzaamheden op de halst haalt. Liever één platform goed aanwezig, dan op drie platformen staan en nooit posten of reageren.

 

4. In gesprek gaan

Nu je weet wie jouw gast is en welke platforms zij gebruiken, kan je beginnen met de interactie. Social media is meer dan een verkapte reclame folder. Plaats aandachttrekkers, interessante foto’s en status updates. Probeer een gesprek te voeren met je doelgroep en moedig ze aan tot reageren. Hoe meer interesse jij toont in jouw gasten, des te meer gaat je doelgroep interesse tonen in het geen wat jij doet.

 

5. Haal er het meeste uit

Optimaliseer je social media marketing en je zichtbaarheid zal vergroten. Om te optimaliseren ga je doelgerichte zoekwoorden integreren in je berichten, status updates en tweets. Zorg ervoor dat je website, social media en nieuwsbrieven naadloos in elkaar overlopen.

 

social mediaplan, social media, restaurants, restaurateur, social media, horeca, marketing

6. Wees niet gemiddeld, maar anders!

Wees niet bang om anders te zijn. Hoe unieker je bent, des te meer je gaat opvallen. Hoe meer je opvalt, hoe meer aandacht je gaat trekken. Hoe meer aandacht je trekt, hoe meer succes je gaat hebben. Durf bijvoorbeeld recepten en bereidingsprocessen te delen met je doelgroep. Lees hier meer over restaurant branding.

 

7. Promoot je merk

Waarom heb jij een restaurant? Wat is de betekenis van jouw merk? Durf dit te delen met je (potentiële) gasten. Je zult merken dat gasten meer genieten in restaurants die hun merk duidelijk vertellen aan hun gasten.

 

8. Consistent

Plaats niet alleen berichten om te posten. Om echt succes te hebben moet je posten op het juiste moment. Het posten op het juiste moment zorgt ervoor dat je publiek het ziet. Zoek uit wanneer je doelgroep de sociale media platformen bezoekt die je gebruikt.

 

9. Verandering van spijs doet eten

Plaats niet alleen foto’s of video’s maar maak er een mix van. Plaats een combinatie van video’s, blogs, foto’s, content en audio. Hiermee houd je alles fris en interessant.

10. Reageer

Vergeet niet om te praten met je doelgroep en te reageren. Social media is namelijk sociaal! Als iemand commentaar op je status geeft reageer dan ook. In 2016 heeft Tripadvisor het ook voor gasten mogelijk gemaakt om vragen te stellen. Wanneer je reageert, zien andere gasten ook dat je om ze geeft. Des te groter dit gevoel, des te meer ze fan zullen zijn van jouw restaurant.

 

11. Betaal ze terug

Deel niet alleen je eigen inhoud maar ook die van je fans. Door actief interesse te tonen in je doelgroep zal je zien dat de relatie tussen gast en restaurant sterker en sterker wordt.

adviesbureau, facebook restaurant marketing, social media plan

12. Meten is weten

Bewaak, volg, meet je succes en verzamel feedback. Hiermee kan je vervolgens weer de juiste aanpassingen doorvoeren. Gebruik Facebook Insights, Google Analytics of speciale die hervoor zijn.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.