svh, sociale hygiene, computers, gasten, trend, utrecht, boers, cafe, restaurant, grandcafe, zalenverhuur, horeca adviseurs

Hoe ver mogen horecaondernemers gaan om gasten te wijzen op hun gedrag?

Een grappig voorbeeld dat ik laatst zelf meemaakte: Ik spreek zakelijk of in een koffietentje in de buurt. Zodra ik ga praten, kijken alle achter -de- Mac- zittende hipsters ons verwijtend aan. Stel je voor: praten in een horeca zaak. Nou moet het natuurlijk niet gekker worden.

Ook kregen we 2 weken geleden een vraag van een website bezoeker die reageert op ons blog over irritaties over gasten. Het is al weer een tijdje geleden en wij wisten eerlijk gezegd niet dat het zo leeft. Toevalligerwijs ook nog vorige week gebeld door een schrijver die voor de SVH schrijft over in hoeverre gasten zich storen aan computer en belgedrag van anderen. Dus, tijd voor ons eens daarover na te denken.

Omgangsvormen

Wij denken dat de algehele fatsoensnormen die tussen mensen gelden ook in de horeca gelden. Gewoon afgeleid van de reguliere etiquette. Die is namelijk bedoeld zodat wij elkaar niet in de weg zitten. En elkaar zo min mogelijk storen. Of zou dat heel ouderwets zijn?

svh, sociale hygiene, computers, gasten, trend, utrecht, boers, cafe, restaurant, grandcafe, zalenverhuur, horeca adviseurs

 

Huisregels

Natuurlijk is het nuttig ook in jouw zaak huisregels te hebben. Daarop kun je dan gasten aanspreken. Zo ook over de nieuwe ergernissen. Veelal hebben die te maken met de online wereld. Nou ja, dat is de nieuwe werkelijkheid. We delen ze voor het gemak in in 2 categorieën:

 

Gedrag waar gasten zich onderling aan ergeren en jou vragen op te treden

  • Gasten die te hard door telefoon praten.
  • Wiens telefoon de hele tijd blieft en een toontje zendt.
  • Hard typende gasten die op hun laptop werken
  • Gasten die zich ergeren aan de beeldschermen van anderen.
  • Hard door de telefoon pratende gast op Skype of Google Hangout
  • Gasten die alles fotograferen in jouw zaak.

 

Gedrag waar jij je als restaurantmanager aan ergert

  • Gasten die urenlang op 1 kopje koffie gratis jouw wifi gebruiken
  • Die gewoon doorgaan op hun PC of telefoon terwijl jij hun bestelling wilt opnemen of aan het afrekenen bent.

 

restaurant, zakelijk restaurant, zakelijk gasten, svh, gedragsregels, gasten, adviesbureau, horeca

 

Tips & tricks Online omgangsvormen

Dan zijn er nog de omgangsvormen die je online hanteert als eigenaar. Daarmee bedoel ik het reageren op social media. Hier een paar tips and tricks..

Reacties weghalen op Facebook

Op jouw bedrijfspagina op Facebook, kun je een reactie van een gast weghalen die niet gepast is. De schrijver zelf merkt het niet. Je moet het wel doen voordat een ander erop reageert. Anders valt het op.

Online huisregels opstellen

Gek genoeg zie je bij allerlei Facebook groepen wel allerlei gedragscodes, dus de online huisregels, maar tref je dat op Facebook pagina’s zelden aan. Wij halen altijd posts weg, waarin krachttermen, ook wel gevloek voorkomt. Als webcare professional vinden wij dat niet passen bij de horeca bedrijven waarvoor wij werken. Andere gasten zich daar ook aan zullen storen. Dus ook hier weer: normale etiquette en omgangsvormen. What’s new?

Svh

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.