7 Foodtrends in 2019 voor de horeca

horecatrend, 2020, 2021, 2019, horeca trends, horecatrends

Ja, het is weer tijd voor een vooruitblik naar 2019. Waar liggen de culinaire kansen voor jou als horecabedrijf in 2019? Of om zo nodig jouw menukaart of inkoop bij te sturen. Of misschien zie je kans op jouw gasten nog beter te verrassen. Wat dacht je van een vegan gerecht op de kaart of een speciaal eiwitrijk gerecht? Ontbijt op de kaart? Of zie jij kansen in de Arabische of Zuidamerikaanse keuken? Of misschien ligt jouw innovatie wel op een ander vlak.

  

Food met een verhaal

Ondernemers en gasten zijn op zoek naar gerechten met een verhaal. Die authenticiteit is essentieel. De gast wil weten door wie het gemaakt is. Het liefst met passie, die de kwaliteit van hun producten boven de winst op korte termijn stellen. En die produceren op de manier zoals al generaties lang gebeurd. Onderscheid door kwaliteit en gezondheid wordt steeds belangrijker.

  

Aandacht voor eiwitten

De aandacht voor eiwitten is al een tijdje gaande. Vanuit de sportscholen en een groot aantal influencers, vooral op Instagram, is er veel aandacht voor het aandeel eiwitten in voeding. De zogenaamde macro’s. De retail heeft hier goed op ingespeeld. Vooral in de supermarkten zie je steeds meer producten zoals eiwitrepen en drankjes. Je ziet yoghurtjes, kwarkjes, drinks en shakes. Een groei die toe te schrijven is aan de jongere sportende gasten. Opvallend genoeg zijn er nog niet zoveel reguliere horecazaken die deze trend opgepakt hebben. Ligt hier een gat in de markt? Ook voor de oudere gast is het belangrijk om de eiwitopname op peil te houden in verband met het spierverlies van ouderen.

   horecatrends, shashuka, arabische keuken, horeca trends 2019

  

Ontbijten is chill

De focus op de eiwitten in de voedingsmiddelen verdient zeker een plaats tijdens het ontbijt. Waar gebruik je nog meer vaak eiwitten in de zuivel, omeletten of roerei? Vooral de Millenial gaat graag op pad om een ontbijtje te scoren. Door de weeks wellicht in de retail, maar in het weekend zeker in de horeca. Dus kom maar op met de granola’s en vegan(istische) bowls.

horecatrend, 2019, horeca trends, horecatrends
Foto: Benji’s

  

Minder suiker of juist zondigen?

Zoals vetten in de jaren 70 en 80 in een kwaad daglicht stonden, zo is het nu met de suikers. In lijn met de low-carb diëten zie je ook steeds meer pogingen om suiker te verlagen in producten of te vervangen in recepten. Suikervervangers worden steeds meer gebruikt. Bij restaurant Blushing staan suikervervangers als Sukrin, zusto of stevia op de menukaart bij de cakes. Er zijn trouwens ook gasten die  niet zo’n probleem met suiker als het maar natuurlijke suikers zijn. Bijvoorbeeld in patisserie zie je het gebruik van dadels, rietsuiker en palmsuiker. Suikers, maar dan met een verhaal.

  

Minder vlees, meer vegan

Gasten worden steeds meer bewust van de nadelen van de vleesproductie. Er is op dit moment een zekere wil om aan te passen merkbaar in de markt. Maar als mensen zo nu en dan buiten de deur eten, is dat juist hét moment om van een mooi stukje vlees te genieten. De verwachting van trendwatchers is dat de vleesconsumptie thuis afneemt en de consumptie van mooi vlees in de horeca alleen maar toeneemt.

  

Midden Oosten

Voor veganisten en vegetariers is de keuken uit het Midden Oosten een heus paradijs. Er zijn veel vlees- en visloze eettentjes, waar de groentegerechten een prominente rol spelen. De chefs daar maken heuse signatuurgerechten door het prachtige lokale groente-aanbod. Je treft er heerlijke kruidenmixen aan zoals baharat, dukkah of ras-el-hanout. Geen wonder dat het Amsterdamse Nomad met een 2 jaarlijkse wisselende menukaart dit najaar voor de Libanese keuken koos. Het verklaart ook het succesvolle kookboek van TLV van Jihal Krant.

Streetfood

Streetfood is veelal single dish: of het nou gaat om oliebollen, churros of fallafel. De kwaliteit is hoog, omdat jij je op een gerecht kunt concentreren. De marges kunnen hoog zijn, omdat je een scherpe inkoop kunt voeren. Deze foodtrend die zich al eerder meldde, zet zich nog steeds voort. Veelal uit de nog minder bekende keukens uit de hele wereld.

Zuid-Amerikaanse keuken

De Mexicaanse of Zuid-Amerikaanse keuken staan steeds meer in de belangstelling. Je ziet het ook bij de foodprogramma’s van Netflix. Bovendien is de Zuid-Amerikaanse keuken vers, fris, kleurvol, pittig en zoet. De smaken komen samen in een diverse streedfood producten als soft taco, een tostada of in de wellicht al bekende ceviche. Typische voorbeelden van Latin streetfood zijn de soft tacos,  chicken tinga en mole.

Bronnen
IRI Nederland, FSIN

Michel versus Wim: een succesvolle horeca ondernemer & een die afstevent op een faillisement

horeca blog, horecablog, blog, horeca, ondernemer, succesvol, restaurant blog

Al een tijdje zit ik te broeden op het verschil in horeca ondernemers dat ik ontmoet. Waarom lukt het de een wel en de ander niet? Wat: een succesvolle horeca ondernemer zijn. Na het zien van meer dan 100 horeca bedrijven en zo’n 5 jaar verder als horeca adviseur kan ik nu steeds vaker inschatten met wat voor soort horeca ondernemer ik te maken heb. Nu heb ik de wijsheid niet in pacht. Ik ben vooral benieuwd of je dit herkent bij jezelf, jouw baas of collega horeca ondernemer? Ben je een Michel of meer een Wim?

 

De succesvolle ondernemer Michel

Ken je Michel? Hij ziet er onberispelijk uit. Hij ziet er opgewekt en fris uit. Of je koffie wilt? Hij loopt naar de bar en zet zelf een mooie koffie. We gaan achterin de zaak zitten in een rustig hoekje, zodat gasten en de andere personeelsleden ons niet kunnen horen en zien. Hij vraagt hoe lang het gesprek gaat duren en getuige zijn notitieboekje heeft hij zich goed voorbereid. Hij gaat zo naar een training en netwerkbijeenkomst. Ondertussen zijn de schoonmakers elders in de zaak bezig en ruikt het lekker naar citroengeur. De chefs komen binnen. De boekhoudapp laat de huidige financiële situatie zien.

 

succesvolle horeca ondernemers, horeca blog, restaurant, amsterdam, marketing, website, horeca, restaurantmarketing, marktteers,
Wat 10 jaar geleden nog een top notch gerecht is, is tegenwoordig vaak mainstraim eten. Houd ontwikkelingen en trends bij. Blijf de gast verrassen.

 

Wim, de horeca ondernemer die afstevent op een failliete zaak

Herken je Wim? In zijn vieze koksbuis komt hij uit de keuken lopen. Ietwat aan de late kant, want er ging iets mis met de bestellingen en een medewerker meldt zich net weer ziek. We gaan voorin de nog ongeopende zaak zitten met uitzicht op het gestapelde terras. De plantenbakken staan er schots en scheef bij. De bloemen zijn uitgebloeid. Wim moppert dat het personeel tegenwoordig ook nogal lastig is. Hard werken willen ze niet en ze gaan zo weer naar een andere baas. Nu moet hij ook zelf de inkoop doen, schoonmaken en de boekhouding doen. Tijd voor een vergadering van de ondernemersvereniging is er niet.

 

succesvolle horeca ondernemers, horeca blog, horecablog, blog, horeca, ondernemer, succesvol, restaurant blog
Succesvolle ondernemers leren zelf en hun personeel ook. Door zich te scholen door training en opleiding.

Nou, denk je misschien, gaat het om de persoonlijkheid van de horeca ondernemer? Ja, vaak wel. Maar er spelen ook een paar andere faal- en succesfactoren mee:

Is het wel een ondernemer?

Als ondernemer ben je met alle aspecten van jouw bedrijf bezig: financieel, personeel, inkoop, personeel, inrichting, marketing, sales, het pand en innovatie. De wil om te boel in de gaten te houden en de wil om alsmaar te verbeteren, herken je bij zulke ondernemers door een open houding. Ze willen advies en passen dat toe. Zulke ondernemers hebben grip op hun financiën en halen experts in huis, omdat ze realiseren dat ze niet alles alleen kunnen. Zaken uitbesteden zaken in hun 2e natuur.

 

Wat voor type horeca ondernemer wil jij zijn?

Vragen die jij jezelf moet stellen als je een goed horeca concept voor jouw zaak wil

horeca concept, concept, horeca, horecagasten, gasten, horeca trends 2017, horeca trends, fast casual, trends

Kriebelt het ook al jaren bij je om een restaurant te beginnen? Of heb je een pand met horecabestemming op het oog?  Heb je al nagedacht over het horeca concept dat je wilt neerzetten?  Of  “ga je maar gewoon aan de slag”. Is dat een handige volgorde? Misschien heb je wel een goed lopende zaak en wil je jouw concept up-to-date houden?

Horeca concept ontwikkeling

De meest succesvolle zaken die de afgelopen tijd succesvol blijken, hebben een sterk horecaconcept. Er is duidelijk nagedacht over dit concept. We hebben het dan over de inrichting, de uitstraling, de menukaart en de doelgroep. Sommige concepten beginnen zelfs als merk. Daarbij spelen branding, verpakking, logo en uitstraling een primaire rol. De eerste vraag die jij je stelt is: Past het concept bij jou als ondernemer? Het heeft weinig zin om een fine dining restaurant te beginnen als je zelf het liefst naar de snackbar holt. Bovendien kun je je veel minder goed inleven in jouw toekomstige publiek. Het concept moet jou blijvend inspireren

1. Blijf als concepthouder dicht bij jezelf

Denk aan jullie liefde voor een bepaalde andere zaak of plek. Creëer die ook in jullie zaak. Dat zou kunnen op de volgende manieren:

  • meer sfeer met accessoires die bij jullie passen.
  • een regelmatig terugkerend Evenement.
  • Maak een Moodboard met materialen en of meubilair.

2. Zorg dat je jouw belofte (thema en boodschap) waarmaakt

Zorg dus voor een goede bewijsvoering. Als je de beste burger serveert, moet dat ook zo zijn!  Hou de kwaliteit van het eten hoog en contact, goede producten en goede stabiele bereiding. Een gast moet elke keer dezelfde kwaliteit ervaren.

3. Het draait allemaal om storytelling

Mensen willen mooie verhalen.Vertel het verhaal waardoor jij geïnspireerd raakte.

 

 

horeca concept ontwikkeling, verankering, horecaconcepten, franchise, horeca concept, horeca conceptontwikkelaar

Doelgroep

Het tweede waarover je nadenkt is: Wat voor soort mensen wil je in jouw zaak krijgen? Richt jij je op toeristen, jongeren, alleenstaanden of juist gezinnen met jonge kinderen?v Als je daar duidelijkheid over hebt, komt de volgende vraag: Is de doelgroep in jouw buurt of wijk woonachtig of werkend? Check alle openbare bronnen van de gemeente op statistische cijfers en kijk wat jouw concurrenten in de buurt of wijk zijn.

Zo niet, hoe krijg je ze dan naar jouw lokatie? Dat vraagt dan een veel grotere marketing inspanning. Bijvoorbeeld via TripAdvisor en Iens. Tenzij jij ook meteen een bezorgservice begint. Helemaal geen slecht idee in deze groeimarkt van online bestellen en bezorgen. Of jouw zaak zit dan een hele specifieke niche dat gasten er wel voor omrijden. Dat kan komen door de voortreffelijke kwaliteit of omdat niemand anders het aanbiedt.

Locatie

Als je dan een goed concept hebt, kijk dan kritisch naar de mogelijkheden voor jouw horeca concept op de lokatie die je op het oog hebt en vergelijk ze onderling.

  • Check eerst bij de gemeente wat er vanuit het bestemmingsplan mogelijk is. Je dient sowieso na te gaan welke vergunningen je nodig hebt: terras-, drank- en horeca-, exploitatie-, nacht-, speelautomaten- en omgevingsvergunning. Vraag ook naar eventuele plannen van de gemeente om aanpassingen te doen.
  • Ga je kopen of huren?
  • Hoeveel producten moet je verkopen voor een break – even en voor de winst? Maak een omzetplanning en een exploitatiebegroting.
  • Heb je ruimte voor take-way? Heb je een terras nodig en waar stal je het meubilair?
  • Hoeveel moet je investeren om het pand te laten voldoen aan jouw horeca concept?
  • Denk aan de keuken, bar, tafels en stoelen, terras, vloeren, pui en zonwering en brandwerende maatregelen, vluchtwegen.
  • Is er een afnameverplichting bij een brouwer?

 

horeca concept ontwikkeling, horeca amsterdam

 

Horeca concept ontwikkeling als franchise

Als een horeca concept succesvol blijkt, zie je een uitrol in andere wijken of steden. Dan wel in eigendom of in franchise constructie. Een Amsterdams voorbeeld hiervan is SNCKBR. Andere Amsterdamse horeca voorbeelden ken je misschien wel: zoals the Seafood bar of Moaz.

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren