Mobiel bestellen horeca: gaat de opmars van de QR code door?

horeca terras, terras horeca, amsterdam, horeca terras

Mobiel bestellen

Via jouw mobiel bestellen voor jouw biertjes of lunch op het terras?

Ingegeven door de beperkingen van het COVID virus zie je nu op het terras vaker dat online bestellen via een QR code verloopt. Gebruik jij deze vorm van mobiel bestellen ook al?

Een paar jaar geleden onderzochten wij de voordelen van de QR code. Dat was in de tijd dat je nog geen ingebouwde QR code op de Iphone had. Dit belemmerde het gebruik dramatisch. Maar die tijden zijn gelukkig voorbij. Denk jij dat het gebruik van de qr code na de corona maatregelen stopt of dat het door blijft zetten? Wij zetten alle voor- en nadelen voor je op een rij.

Mobiel bestellen

Een QR-code is een vierkante barcode die te scannen is via de smartphone. Deze code voeg je makkelijk toe aan jouw menukaart, of bijvoorbeeld aan jouw tafel. Bij het scannen van de code word je vervolgens naar de digitale menukaart gestuurd. In dit geval is dit jouw online bestelpagina.

terras, zomer, horeca, foodfotografie, leiden, rotterdam, gastenbinding, mobiel bestellen, 2020, qr code, mobiel bestellen horeca

Hoe werkt mobiel bestellen?

Het principe van een QR-code is eenvoudig.

  • Je zorgt dat de tafels anderhalve meter van elkaar gepositioneerd staan (regels juni 2020), zodat je aan de RIVM richtlijnen voldoet.
  • Je maakt per tafel een bordje met een QR-code en tafelnummer.
  • De gasten scannen de QR-code met hun eigen smartphone en bestellen & betalen direct.
  • Ze gaan naar een webpagina van jouw site of van derden
  • Je serveert uit via een extra tafel, een trolley of op je eigen manier.

Mobiel bestellen: de voordelen voor jouw restaurant of bar

De voordelen van mobiel bestellen op het terras voor jouw horecabedrijf zijn:

  • Je hebt meteen de data van de bestelling voor integratie met jouw andere bedrijfsvoeringssystemen
  • Een QR-code kan ook worden ingezet voor je bestaande delivery & take-away bestelpagina besteltool voor delivery & take-away. Zo draai je op verschillende manieren meer omzet.
  • Je hebt minder personeel nodig.
  • Je hebt minder kans op gedoe bij de betaling achteraf. Boter bij de vis.

Mobiel bestellen: nadeel

Een van de mogelijke nadelen is de kans van up-selling.

Een ander nadeel is dat veel horeca bedrijven nog niet zo goed ingevoerd zijn in de mogelijkheden van online marketing. Hierdoor zie je dat ze in zee gaan met app bouwers ipv zelf aan de slag te gaan met hun eigen data.

mobiel bestellen, 
horecatrends 2020, terras tips, tips terras, fast casual tips

Voordelen van mobiel bestellen voor de gast

Je hoeft geen app te downloaden en hoeft als gast niet meer te wachten op het bedienend personeel voor:

Go mobiel bestellen Go

Al met al lijkt me mobiel bestellen voor iedereen, zowel de horeca als de gast erg veel voordelen opleveren. Je ziet dat dit in heel Azië al een enorme vlucht heeft genomen vooral ok in het hotelwezen waar eten van derden of roomserie bestelt met de QR-code. Het nadeel van de upselling zal straks ook online oplosbaar zijn. Daar zijn genoeg goede voorbeelden uit bijvoorbeeld de reisbranche voor aanwezig.

Waarom de beste stuurlui aan wal staan

adviesbureau restaurants, consulting chef, chef huren, chef advies, chef adviseur, horeca adviesbureau, horeca adviseur

Van de week had ik er weer vreselijk last van. Je leest iets, kijkt wat de achtergrond van de schrijver is en trekt een bedenkelijk gezicht. Verbaast het jou ook hoe succesvol sommige publicisten en experts in horeca land zijn? Mij wel. Vaak doen ze zelf al jaren niets meer aan uitvoerend werk in horecaland. Toch geven ze horeca adviezen in blogs in vakbladen, literatuur en lezingen. En het meest grappige is: ze worden serieus genomen.

Hoe kan dat toch?

  • De adviezen zijn nogal voor de hand liggend. Het open deuren gehalte van de adviezen is groot. 
  • Het gaat vooral om meningen en niet meetbare resultaten zoals in het personeelsbeleid en gedrag van personeel of eigenaar.
  • Ze houden zich alleen bezig met trends. Als later blijkt dat niet juist zijn, is het altijd nog een gevalletje van: “Niet geschoten, altijd mis”.

consulting chef, horeca adviesbureau, horeca adviseur, consulting chef, horeca adviseur, horeca marketing

En laten we eerlijk zijn: waarom zou je in de ‘modder’ van het horecavak gaan staan, als je met advisering ook aardig kunt boeren. En geen financieel risico hoeft te lopen. Eerlijk gezegd heb ik een beetje een hekel aan dat soort mensen. 

Wat je zegt ben je zelf

Oh ja, voor het geval je nu denkt: jullie geven ook horeca adviezen. Klopt! Wij hebben meer dan 15 jaar chefs- en catering ervaring en werken regelmatig in de keuken. Zo is onze chef onlangs nog een patisserie opleiding gestart. We houden ons bezig met de theorie in conceptontwikkeling en de uitvoering in de keuken, inrichting en marketing. En we staan altijd open voor verbetering. We blijven leren. Vind jij dat ook zo mooi aan het horeca vak?

 

Meer horeca advies: tis gratis ook nog!?

Een lekkere menukaart schrijf je zo

Waarom krijg je van de ene menukaart zo’n trek terwijl je bij de andere menukaart denkt: Nou er zit niet echt wat tussen? Beetje standaard…. Wij ontrafelen het voor je en geven je de “do’s” en “don’t”. We gingen al eerder in op het weglaten van het euroteken, de rol  van koplopers  op de kaart en lay-out kwesties.

horecatrend, 2019, horeca trends, horecatrends

De afknappers op de menukaart

 

Een niet zo sexy omschrijving

Wat dacht je hier van? Carpaccio – koud licht bevroren dun gesneden rood vlees. Daar word ik niet echt warm van. Iedereen weet ondertussen echt wel wat carpaccio is, mag ik aannemen. Dus schrijf niet alles uit.

Ik weet het zelf beter

Woorden als smaakexplosie kun je beter niet gebruiken. Of de beste uien (hoe weet je dat…). Probeer niet te veel een sales verhaal op te hangen. De gast wil gewoon weten wat hij of zij krijgt. Dring niet jouw mening op.

De smaakopwekkers

Jouw woordkeus bepaalt ook of het gerecht bij de gast in de smaak valt. Zo is forel een bekend voorbeeld. Zo klinkt regenboogforel veel beter dan forel. Onderzoek van Cornell University ondersteunt dat waardevolle woorden in de menuomschrijving, bijvoorbeeld ‘New York Style Cheesecake’ in plaats van ‘Cheesecake’, de verkoop te boosten met bijna 30 procent. Een ander voorbeeld van waardevolle woorden zijn:  knapperig brood met een sesamkorst.

Vooral geografische termen werken goed en zintuigelijke termen. Italiaanse bol, krokant korstje, Zeeuwse kruiden zijn voorbeelden. Meer weten of nudging by naming? Lees hier het volledige artikel over nudging.

Met kleine aanpassingen van je menukaart kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat de gemiddelde besteding omhoog gaat, je meer flessen wijn, meer driegangen menu’s, meer nagerechten of meer bijgerechten verkoopt. Net wat je zelf wilt. Benadruk bij het maken van de menukaart de gerechten die jij graag wilt verkopen. Door kleur, door beeld door extra accenten op het menu.

menukaart restaurant maken, hospitality verbeteren, conceptontwikkeling horeca

Eten en drinken samen op de kaart

Zeker de drankenkaart samen met je menukaart aanbieden. Wat ook goed werkt zijn dranksuggesties bij gerechten op je menukaart.Gasten vinden het handig en onderschat ook niet het belang van keuzestress.

Als je meer flessen wijn wilt verkopen, adviseer je een fles. Wil je open wijnen schenken bij elk gerecht, dan geef je dit mee als suggestie.

 

Verschillende kaarten bij verschillende momenten

Zoals Gordon Ramsay vaak al laat zien, is het handig een menukaart achter de hand te hebben tijdens drukte. Of omdat je minder personeel hebt door onvoorziene omstandigheden. Dit is tegenwoordig meer regel dan uitzondering.

Hij adviseert dit om te draaien en een kleinere kaart te maken voor piekmomenten. Dat werkt positiever dan gasten vertellen dat dingen niet mogelijk zijn. Ik zou ze op piekmomenten die kleinere kaart aanbieden en dan kan alles.’

 

Kleine verkoop stimuleren

Kleine desserts aanbieden ipv een grand dessert. Bijvoorbeeld een goede bonbon of een kleine versie van een dessert. Of wat dacht je van een lepeltje? Handig ook om te delen.

Als je meer up-selling tips wilt lezen, lees dan het eerdere blogartikel over de ideale menukaart.

menukaart, upselling, wijnspijs, wijnkaart, wijnkaarten, wijn, wijnspijs, horeca, restaurants, horeca adviesbureau, amsterdam, nederland

Hoe krijg je een top menukaart?

Veel horecabedrijven laten hun concept langzaam aan versloffen. Ze nemen geen tijd voor een goed marketingplan of hebben geen strategie & doel. Ze leven van dag tot dag. En dat zie je overal. Vooral ook op de menukaart.

Vervolgens moeten ze opeens alle zeilen bijzetten. En dat in een tijd waar gasten steeds meer keus krijgen, van kant en klaar producten uit de supermarkt, take-away producten en andere online concurrentie. Bijblijven en je onderscheiden met jouw menukaart en restaurant is de kunst.

Ons vak is topsport. Maar door de hectiek verlies je jezelf snel in de waan van de dag. Je aandacht raakt versnippert door de duizenden dingen die urgent zijn. Bedrijfsblindheid komt om de hoek kijken en jouw zaak loopt leeg.

Hoe kan dat nou?
Bedrijven houden krampachtig vast aan een verouderd concept of aan een traditionele manier van ondernemen. Of ze onderschatten de kracht van  marketing, ook die van de menukaart uitgaat.

Wat kun je zelf doen?
Vertel je verhaal helder en oprecht. Maak je bedrijf aantrekkelijk en zorg dat jouw horeca concept en jouw menukaart aansluit bij jouw eigen DNA. Zodat je gast en jouw mensen zich met je kunnen identificeren. Dat is de keuze tussen jou of je concurrent zo gemaakt.