service verhogen restaurant, service, verhogen, verbeteren, restaurant, omzet, horeca adviesbureau, adviesbureau horeca, amsterdam,

Hoe onpersoonlijk is jouw restaurant?

Vorige week ontmoeten wij een ondernemer die vanuit het idee dat een betere service kan met behulp van een app. Want dan kan de gast lekker bestellen zodra hij of zij dat zelf wil. De bediening heeft dan tijd om te adviseren. Zijn de service verhogende app’s en ontwikkelingen die laatste tijd steeds meer tevoorschijn komen ook daadwerkelijk een verbetering? We vroegen ons af of als je dus als gast zelf dingen “moet” gaan doen dit onder de categorie service verbeteren valt of niet. Wij gingen op onderzoek uit.

Service verhogende App’s

Er zijn tegenwoordig talloze app’s en QR scanners die het bestellen of betalen in de horeca makkelijker zouden moeten moeten. Zo kun je via Zapper de QR code op je bon scannen en betalen, wat wil zeggen dat de bediening sowieso eerst bij je de bon moet komen brengen. Dan hebben we Oberr een app die naar eigen zeggen ieder horeca bezoek aangenamer willen maken. De app moet je eerst natuurlijk downloaden als je op het terras zit, helaas hebben wij een zaak uitgekozen zonder wifi en viel ons plan meteen in het water. Maar je kan via deze app zowel bestellen als betalen, de extra suiker voor mijn kopje koffie of een broodje zonder tomaat bestellen wordt alleen wel lastig op deze manier. En er zijn natuurlijk aardig wat zaken waar je met een iPad kunt kiezen. Een bekend voorbeeld is de sushi keten Sumo.

service verbeteren restaurant, service verhogen restaurant, service verbeteren restaurant, horeca, service, bureau, adviseur, amstelveen

Voorbeelden van service verminderde restaurants

Zo kun je bij Hanneke’s boom in Amsterdam ook aan de bar bestellen. Je wacht tot jouw bestelling klaar is. Die manier lijkt op de wegrestaurants. Dus ook een service verminderde manier van horeca bedrijen. Verder lijkt Hanneke’s boom daar totaal niet op.

service verbeteren restaurant, service, verhogen, verbeteren, restaurant, omzet, horeca adviesbureau, adviesbureau horeca, amsterdam,

 

Vapiano ook handig voor groepen gasten?

Ondertussen een bekend concept, de Italiaan waar je zelf naar de counter gaat voor je eigen eten wat voor je neus voor jou vers wordt bereid. Vervolgens haal je je drankje bij de bar en zoek je een plekje waar je dit kan gaan nuttigen. Prima als je gewoon even wat gaat eten met iemand natuurlijk. Maar met een grotere groep wordt het samen eten in dit geval een stuk lastiger. Want iedereen wil natuurlijk altijd iets anders eten, vliegt door de hele zaak heen en weer met een dienblad in zijn of haar hand om een verse pasta of pizza te scoren.

Gezelschap & service

De grap van uit eten gaan met een groep is natuurlijk dat je lekker met elkaar kan kletsen.  Je hoeft je niet druk te maken om je eten of drinken. Dat wordt lekker voor je gedaan, de drankjes worden opgenomen. Jouw eten wordt geserveerd terwijl jij lekker met je tafelgenoten kan bijkletsen.

Gezien vanuit bedieningsoogpunt, zijn groepen lang niet altijd even leuk. Ze zijn inderdaad alleen maar met elkaar aan het kletsen, weten niet meer wat ze hebben besteld als je komt uitserveren of letten niet op als je vraagt of ze nog wat willen drinken wat er in resulteert dat je als zwarte brigade drie keer te veel naar een tafel moet. Wat wel duidelijk laat zien dat gezelschappen, meer met elkaar bezig zijn dan met het verzamelen van hun eten of drinken.

Is service een generatie dingetje?

Of het service verhogend is? Ik denk van niet. Al is het wel een generatie dingetje, mijn vrienden en ik vinden het helemaal niet erg om naar zo’n counter of bar te lopen, ik hoor ze zeggen: “Lekker belangrijk als het maar lekker is. ” Terwijl mijn collega en haar leeftijdgenoten hier helemaal geen behoefte aan heeft. Het is dus van belang dat je voor je überhaupt na gaat denken over of je gebruik wil maken van deze ontwikkelingen het wel bij jouw doelgroep past.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.