De restaurant trends in Nederland voor het jaar 2014. Wij hebben de internationale restaurants trends voor je vertaald naar wat wij denken dat belangrijk is voor de Nederlandse restaurateurs.
[dt_gap height=”10″ /]
1. Gezonde en lokale voeding
Nu een deel van de Nederlanders in 2013 gegrepen is door het zandlopers dieet van onze Belgische arts, is er meer vraag naar glutenvrije gerechten. Nadat elk weldenkend restaurant nu een vegetarisch gerecht op de kaart heeft, is het nu de tijd voor een gezond en glutenvrij gerecht. En duurzame voeding en gerechten worden normaler. Gezond, vegetarisch, ecologisch, regionale en veganistisch, noem maar op, het hoort er gewoon bij! Gasten willen weten waar spullen vandaan komen. Niet meer een uniek selling point, maar een voorwaarde.
[dt_gap height=”20″ /]
[dt_gap height=”10″ /]
2. Restaurants in retail of andere bedrijven
Bijvoorbeeld een restaurant in een museum of hotel. In 2013 opende in Amsterdam het NRC Restaurant Cafe op de begane grond, met daarboven de gebruikelijk afdelingen van een krant. Of kleding en interieurwinkel Biggles in Amsterdam waar je koffie kunt drinken.
[dt_gap height=”30″ /]
3. Restaurant trends in gerechten
[dt_gap height=”10″ /]
De opkomst van vette vis
Makreel mag weer gewoon op de restaurant kaart. Spekbokking en andere Noordzee vissen krijgen eindelijk de aandacht in restaurants die zij verdienen.
[dt_gap height=”20″ /]
Het nieuwe drinken
Niet alleen maar wijn, maar thee, sake, vermouth en gin meer van dat. The Rise of Mixologist. Graag weinig alcohol en glutenvrij zoals ik al beschreef bij de eerste restaurant trend.
[dt_gap height=”20″ /]
Dippen met smaak
We zijn klaar met boter en willen, om maar wat te noemen: gerookte ricotta, kippenleverboter, zwarte knoflookdip en bietenboter.
[dt_gap height=”20″ /]
Inspiratie uit andere werelddelen
Gerechten en ingrediënten komen, samen met immigranten, uit Israel, Irak, Iran, Turkije en Marokko. in Nederland is de populariteit van Ottolenghi hiervan een goed voorbeeld. Nieuwe gerechten worden: Shakskuka als ontbijt. Freekeh wordt ook een hit! Gochujand, shichimi togarashi, parilla, sansho peper, shisito pepers and okonomiyaki. Oftewel: nieuwe smaken uit Azië en de Arabische wereld. In Nederland vertaal zich dit ook in steeds meer all you can eat concepten.
[dt_gap height=”30″ /]
4. Signature dish restaurants
In Nederland zie je steeds meer festivals waar eten en voeding centraal staan. Voorbeelden daarvan zijn het Taste of Amsterdam, Puur Markt in Amsterdam Oost, Food Festival in Edam of Alkmaar Culinair. Misschien begonnen op een voedsel festival of pop-up restaurant? Daarna een restaurant beginnen omdat het zo goed loopt? Binnenkort kun je bij sommige restaurants alleen maar kiezen uit hun signature dish. Dit is ook een goede manier om aan de kostenkant een goede slag te slaan.
[dt_gap height=”10″ /]
5. Online restaurant marketing
De volgende trends worden naast Google ook door de Rabobank gesignaleerd.
- Opkomst van online reserveren via specialistische sites;
- Reviewsites geven restaurants en klanten inzicht in de klant- en gastbeleving;
- Online bestellen en laten bezorgen wordt steeds populairder;
- Actieve participatie door klanten en gasten met cocreatie, crowdfunding en meedenken via social media;
Bron: Baum and Whiteman en Rabobank