Omzet verhogen met professioneel managen van jouw community
Tegenwoordig kan niemand meer om social media heen. Gasten schrijven reviews en raden jou aan of af op Facebook, Pinterest, Vine of Twitter. Dus in hun netwerk. Met een goed Nederlands woord: community. Daarom is het in de gaten houden en beïnvloeden, het onderhouden van contact met de online fans belangrijk voor het verhogen van de omzet in de horeca: webcare horeca. Hoe heb jij dat in jouw restaurant geregeld?
Heb je ook een overwerkte gastvrouw die het er ‘effe’ bij doet? Of een stagiair die 3 maanden op Facebook post en dan weggaat?
Social-mediamonitoring en webcare zijn vaak onderdeel van de online marketing strategie van een horeca bedrijf. Alleen komt het nog té vaak voor dat het beheer van social media niet goed belegd is. Restaurant die hum omzet verhogen gebruik allemaal community management actief.
Waar is community management belegd?
Vraag jezelf als restaurant eigenaar af:
- welke plaats communitymanagement heeft in jouw restaurant of horeca bedrijf?
- hoe webcare jij inzet?
- welke methode van webcare je kunt gebruiken?
De stap na succesvolle webcare is social business, waarbij social media een drijvende factor is in het bepalen van je strategie om gasten te houden!
Waarom community management?
Aanbevelingen van gasten
Jouw bestaande gasten doen een aanbeveling, omdat zij hun ervaring willen delen. Dat doen ze graag en massaal. Wat denkt u dat de impact van de boodschap is, wanneer een tevreden klant uw product aanbeveelt? Hebt u veel tevreden klanten of gebruikers?
Aankoop oriëntatie en beïnvloeding
Wanneer mensen overwegen naar een restaurant te gaan, bezoeken zij uw site en daarna checken ze facebook. Zorg dat beiden in orde zijn en op elkaar aansluiten.
- Wederkerigheid: Geef je iets weg? Dan zijn mensen geneigd iets terug te doen. Alle goede marketing en sales activiteiten via social media zijn gebaseerd op dit principe. Tip: bouw sociaal kapitaal op door het organiseren van een gratis workshop of biedt een checklist aan om te downloaden. Of doe het structureel met een Ambassadeursprogramma.
- Sociale bevestiging: wanneer mensen zien ‘dat anderen’ uw product gebruiken, zijn ze geneigd het ook te kopen. Het bevestigt hen ‘dat het goed zit’. Daarom is bovenstaand onderdeel van reputatie-management essentieel voor succes.
- Autoriteit: mensen volgen graag het advies van een autoriteit. Via het publiceren op blogs en het delen van informatie op Twitter wordt uw autoriteit versterkt. Start daarom met Twitter en schenk zoveel mogelijk informatie rondom alles wat met uw product te maken heeft.
- Aardig en authentiek zijn: Mensen kopen producten van mensen en bedrijven die ze leuk vinden. De ‘vind ik leuk’-knop van Facebook is gebaseerd op dit principe.
- Consistentie: mensen zijn graag consistent, zeker als ze dit hebben opgeschreven. Maak in je webshop daarom een optie dat mensen een ‘verlanglijstje’ kunnen aanleggen.
- Schaarste: wanneer mensen ervaren dat een product schaars is, zijn ze eerder geneigd te kopen. Zet op je site bijvoorbeeld ‘nog 3 tafels vrij ’. Of maak een aanbod exclusief voor Facebook fans. Meer lezen over hoe jij jouw gasten kunt verleiden?
Gek op restaurant fans
Omzet van jouw restaurant verhogen met community management houdt in jagen op nieuws en content multimediaal weergeven. Dit behoort tot onze passies. Aandacht4all is gek op horecanieuwtjes en sociale media en maakt daar in een vroeg stadium gebruik van.