Heb jij ook geen tijd voor online marketing?
Nadat de restaurant week is afgelopen, kom ik een voor mij bekend restaurant binnenlopen. De eigenaar, tevens chef kok, is redelijk gesloopt. Hij heeft de afgelopen 3 weken totaal niets aan marketing kunnen doen. Alleen maar gewerkt en geslapen.
Doe je de marketing van jouw restaurant(s) er ook even tussendoor? Of heb je soms een stagiaire tijdelijk er in pieken aan werken? Horeca marketing vraagt aandacht en dus tijd. Ik kom vaak horeca ondernemers tegen die al dermate hard werken dat er gewoonweg geen tijd voor is.
Marketing restaurants online
Waarom is online marketing zo belangrijk voor restaurants? Iedere horeca onderneming moet zorgen dat er een stroom nieuwe gasten in zijn zaak komt. Uiteraard wil je als horeca ondernemer ervoor zorgen dat jouw gasten terug komen. Maar er zijn veel andere restaurants waar gasten ook naar toe gaan.
Uit het oog, uit het hart is het gezegde en dat geldt ook voor de horeca gast. Er zijn marketing middelen waarmee je vrijwel dagelijks kosteloos met jouw gasten en fans in gesprek kunt blijven. En restaurant bezoek is nu eenmaal een onderwerp waarover mensen graag met hun vrienden spreken. Op feestjes en online.
Online marketing, iets voor nerds of gewoon doen?
Je wilt online-marketing zo goed mogelijk benutten voor jouw restaurant? Dan zijn er een aantal zaken waar je aan kunt denken:
- open alleen een social media account als je het regelmatig volgt of sluit het account
- plan tijd in voor een dagelijkse post en reageer dagelijks
- vraag gasten naar hun mening over bijvoorbeeld recepten, de bediening of jouw menukaart
- informeer gasten wat je met hun feedback doet
- het is ook een manier om verkeer naar jouw website of social media te leiden
- laat gasten delen door knoppen waarmee je kunt delen, sharen
Maar je hebt niet niet de nodige kennis in huis om het uit te voeren?
Alles wat technisch is bijvoorbeeld email campagnes, kunnen wij voor je verzorgen. Jij houdt wel de controle over de resultaten. Deze zijn heel goed meetbaar in tegenstelling tot veel offline marketing middelen zoals flyers en advertenties. Lees meer
Voordelen van online marketing voor restaurants
- Via social media van Facebook, Twitter tot Pinterest horen wat gasten van uw zaak vinden
- Eenvoudig in contact blijven en aanbevolen worden.
- Via emailmarketing in gesprek blijven en gasten uitnodigen.
- Betrokkenheid van gasten bij jouw bedrijf verhogen
Heb je nog geen eigen Facebook pagina voor jouw bedrijf, Twitter account, Instagram of Pinterest account?
Laat je vrijblijvend informeren over hoe je een actief online restaurant marketing plan kunt uitvoeren zonder veel tijd te hoeven investeren.