Helpt mijn horeca marketing mijn restaurant aan meer omzet?

Nog steeds valt mijn mond open van verbazing als ik de effecten van marketing met restaurateurs bespreek. Zo vertelt een restaurateur uit Amsterdam mij dat hij elke maand 350 Euro uitgeeft aan een krant die in de omgeving uitkomt. Nu moet je weten dat het restaurant gericht is op – de urbane 2x per modaal verdienende – gasten. De krant zegt zelf een mbo – hbo publiek te trekken. Goede marketing match: mwah. 

Nu meten we via Google Analytics dat er ongeveer 35 boekingen per maand voor dit restaurant uit die krant volgen:

[dt_highlight color=””]Kortom: elke reservering kost 10 Euro aan marketing kosten[/dt_highlight]

Als je serieus werkt maakt van horeca marketing dan wil je natuurlijk kunnen meten wat het oplevert.horeca marketing advies, restaurant, marketing, eetcafe, lunchroom, hotel, cafe

Meet jij hoeveel jouw marketing inspanningen opleveren?

Dan ga je dus Google Analytics instellen met een gmail email adres. Dus daarmee beperken wij ons ook meteen naar online marketing.Je zult zien dat je het belangrijk is om doelen te stellen voor jouw bedrijf in Analytics. Natuurlijk ligt het stellen van doelen in de horeca nogal voor de hand. Je wilt simpel weg weten hoeveel reserveringen er zijn gemaakt, die bepalen de omzet van jouw restaurant, eetcafe of hotel. Misschien heb je ook een webwinkel erbij of een speciale zaal voor zakelijke diners. Handig dus om daar ook meteen landingspagina’s, ook voor mobiele voor te maken. Dit stelt wel eisen aan jouw website.

Weetjes over meetbaar maken van jouw horeca marketing

  • Als je via Couverts, Pocketmenu of een andere online reserveringssysteem werkt is het nodig contact met hen op te nemen omdat je dan vaak (nog) geen volledige rechten hebt voor analytics. Jouw site draait als het ware onder hun platform.
  • Een andere valkuil is dat er geen specifiek webadres, een url is die als een landingspagina werkt. Als je die niet instelt, kun je niet goed meten.
  • Je kunt als je goede doelen in analytics stelt ook zien hoe een gast uiteindelijk terecht komt bij het reserveren en welke pagina’s hij daarvoor bekijkt.

horeca marketing advies, adviesbureau horeca, online marketing horeca, online marketing restaurant

Horeca marketing tips

Als je Google Analytics koppelt aan jouw webmaster hulp programma’s krijg je nog meer gegevens. Met name over het meetbaar maken van social media. Dit zie je in de foto hierboven van een Amsterdams restaurant.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.