Een voller restaurant met minder moeite

Boek Een voller restaurant met minder moeite

Hierbij tref je 2 belangrijke manieren aan om een voller restaurant met minder moeite te krijgen. De bedoeling is om omzet te verhogen in jouw horeca bedrijf op een manier die jou minder tijd kost. Hieronder tref je 2 manieren hoe jij of wij dat voor je kunnen doen.

  1. Hoe je een online relatie opbouwt met jouw gast
  2. Hoe je social media daarvoor kunt inzetten en specifiek Facebook.

 

1. Een relatie opbouwen met jouw gasten

Er zijn verschillende manieren waarop je als horeca ondernemer een relatie kunt opbouwen met jouw gasten. Uiteraard is de beste basis een goede service in de zaak.
Daarna kun je online marketing gebruiken. Eerst gaan we het hebben over emailmarketing. Daarnaast kun je denken aan reputatiemanagement en social media marketing zoals facebookmarketing.

Omzet horeca verhogen met emailmarketing

De kunst is van jouw gasten fans te maken. √Čen van die technieken is het versturen van een nieuwsbrief of andere email. Maar noem het alsljeblieft geen nieuwsbrief. Je kunt ook een recept delen of iets aardigs naar de gast sturen of een vraag stellen. Hierdoor is het minder eenrichtingsverkeer en zal de gast zich meer betrokken voelen.

Het versturen van een nieuwsbrief of email kan een effectief middel zijn omdat het doorklik percentage van nieuwsbrief naar een website, tussen de 5 en 10%  hoger ligt in vergelijking met andere marketingmiddelen. Maar je dient wel de emailadressen te verzamelen. Lees meer

 

omzet horeca, omzet verhogen, een online relatie opbouwen met jouw gasten, gastenbinden, emailmarketing, online marketing horeca

Website marketing voor horeca

Hoe zorg je ervoor dat een bezoeker jouw website opnieuw bezoekt?

  • Je kunt een inschrijfformulier op je website plaatsen.
  • Of een feedback knop gebruiken.
  • Je kunt in het restaurant het email adres vragen, zie voorbeeld van restaurant Vlaar. Meer weten over een ideale website.. Lees hier

 

Online marketing horeca

Daarmee heb je hun gegevens in jouw database. Als ondernemer heb je dan de beschikking over een naam en een emailadres. Wanneer je ze een mail verstuurd met waardevolle informatie en links naar je website dan keren ze terug op je website of facebook fanpage van het restaurant. Zo kun je online een vertrouwensband opbouwen en een langdurige relatie aangaan.

Wat zet je in een goede email?

Het is belangrijk voor de lezer dat je e-mails waardevol zijn en de nieuwsgierigheid prikkelen. Dat wil dus zeggen dat je niet alleen aanbiedingen verstuurt maar dat je bijvoorbeeld ook recepten deelt, vragen stelt. Je geeft iets weg. Dus laten zien hoe je de gerechten klaar maakt. Je stelt jouw kennis gratis beschikbaar. Meer tips over email marketing vind je in ons blog.

 

2. Social media marketing en horeca

Waar het om draait bij social media en gasten? Hoe maak je gebruik van social media om jouw contact met jouw gasten te verstevigen. Want wees nou eerlijk…wat weet je nou eigenlijk van jouw gasten..?

 

Tips voor het starten met social media

Hoe pak je het aan? Als je deelneemt aan het spel van de sociale media, dan is het handig om je dit te realiseren:

  1. Als je een account opent, dan moet je reageren. Je neemt de telefoon toch ook dagelijks aan?
  2. Ben jezelf, wees authentiek en ken de bedrijfsvisie, gebruik je DNA. Uh, heb je dat?
  3. Denk na over wat jij toevoegt aan het gesprek met de gast. De inhoud en toegevoegde waarde is de koning!
  4. Gebruik je verstand, wees positief en help een gast echt!
  5. Wees integer en houd je aan de regels en uitstraling van jullie restaurant.
  6. Toon respect voor culturen, religies en copyright.
  7. Monitor de reacties op posts en reageer snel en gepast.
  8. Ga in gesprek met jouw gast.
  9. Wees juist, controleer jouw bronnen.

Afraders bij social media marketing in de horeca

  • Gooi niet alleen menu’s en aanbiedingen eruit, maar¬†vraag¬†gasten naar hun mening
  • Breng jouw bedrijf niet in¬†verlegenheid
  • Vermijd reactie op prestaties van het restaurant
  • Deel geen interne,¬†niet openbare¬†informatie
  • Spreek niet namens jouw bedrijf maar namens jezelf
  • Citeer geen collega‚Äôs of¬†andere gasten

 

De beste manieren om Facebook te gebruiken

Hieronder een aantal tips om Facebook goed te gebruiken. Aangezien het beleid en algoritme van Facebook nogal regelmatig verandert, schrijven wij regelmatig nieuwe updates in het restaurant marketing blog. Je kunt je hiervoor inschrijven. De onderstaande principes vormen echter de basis.

horeca adviesbureau, bureau, marketing, restaurant adviesbureau, horeca adviseurs, restaurant

 

Transparant zijn

Restaurantmanager: “Gasten snappen ook wel dat een restaurant mensenwerk is. Het verschil tussen een goed en een slecht restaurant is de¬†snelheid en eerlijkheid¬†waarmee een restaurant reageert op fouten en wensen van de gast.” Je kunt juist van een ontevreden gast een¬†ambassadeur¬†maken als je het goedmaakt. Wel op tijd! ¬†Als je iedere gast op dezelfde manier behandelt. Hiermee win je het vertrouwen van de gast”. En reken maar dat zo’n ervaring gedeeld word op Facebook.

 

omzet horeca, omzet verhogen, facebook marketing restaurant, restaurantmarketing Facebook

 

Reageren, reageren en nog eens reageren

Gasten zoeken naar een horeca zaak op Facebook en vinden het niet. Een voorbeeld hoe de restaurant marketing beter kan.

Jouw gasten iets leren

Wat vinden gasten sexy aan restaurant eten?

  • gerechten
  • ingredi√ęnten en de herkomst ervan
  • recepten
  • de chefs die menu bereiden

Laat ingredi√ęnten zien

Steeds meer gasten zijn geinteresseerd in de herkomst van producten. Uit onderzoek van Trendonderzoek van Horeca Nederland blijkt dit. Dus deel foto’s van leveranciers of bij de boer op het veld of waar de koeien lopen. Vertel het verhaal achter de producten die je gebruik en waarom.

 

Wees geinteresseerd en verkoop niet alleen

Omzet verhogen is een goed doel. Veel restaurants doen aan harde sales op Facebook, Instagram en andere social media. Dit werkt veel minder goed dan aanbevelingen van vrienden en kennissen. Consumenten geloven hun vrienden en kennissen echt veel meer dan jou, als horeca bedrijf.

 restaurant tafel, horeca, restaurant, advies, marketing advies, adviesbureau horeca, amsterdam

Delen is het nieuwe geven

Je hebt hard gewerkt in jouw restaurant om het op het niveau te krijgen dat het nu heeft. Dus wees er trots op. Combineer alle persaandacht en deel die op Facebook. Ook artikelen in kranten. En gun anderen ook de eer. Dus like anderen en deel complimenten uit. Iedereen, ook concurrenten zijn gevoelig voor een compliment. Wie weet kun je in de toekomst wel meer samenwerken.

Online en offline consistent zijn

Zorg dat de informatie op Facebook hetzelfde is als je in de zaak hebt. Neem de menukaarten en openingstijden als voorbeeld. Uiteraard geldt dit voor elk communicatiekanaal. Wat vooral belangrijk is dat de stijl en de online hospitality hetzelfde aanvoelen voor de gast als in de zaak. Als je een heel hoog serviceniveau in de zaak hebt, is het logisch dat gasten online hetzelfde verwachten.

 

Geef niet te veel weg

Een gast kan in theorie meerdere keren per maand langskomen. De gemiddelde nederlander eet namelijk elke maand wel een keer buiten de deur. Dus een keertje korting voor bestaande gasten is zo gek nog niet! Je laat jouw waardering voor de gast zien. Het voordeel van korting geven via social media is ook dat je kunt traceren en meten hoeveel het heeft opgeleverd. Dat is het voordeel van restaurant marketing op Facebook. Kortingen a la Groupon laten gasten hun ervaring ook minder waarderen. Simpelweg omdat ze er minder voor betalen. En 2/3 deel van gasten zijn nu eenmaal meer gevoelig voor aandacht en goede hospitality dan voor een korting. Dat blijkt uit allerlei onderzoeken.

 

Wees authentiek

Een restaurant hebben en erin werken, is intensief en soms zwaar. Maar blijf gewoon jezelf. Gasten hebben dat door als je jezelf bent en als je faked. Als gasten vragen om wat jij het lekkerste gerecht of drankje vind, vertel ze dat dan ook. Ook op Facebook en andere social media, praat je vanuit jezelf en niet vanuit het bedrijf. Er zijn nog veel meer Facebook tips voor restaurateurs.

 

horeca advies, scan, tripadvisor, beoordeling, recensie, restaurant, lunchroom, eetcafe, hotel restaurant, wegcare

Op elk social medium hebben gasten andere wensen

Op Facebook zitten andere mensen dan op Twitter of dan op Pinterest of Instagram. Dus wie is jouw doelgroep? en waar bevind die zich? Op zich is het handig dat je jouw Facebook koppelt aan twitter. Dat kan ook nadelen hebben. Gasten zitten met verschillende doelen op die sociale media. En willen dan ook niet 2x hetzelfde van je horen. Denk na wie je wat vertelt en maak een goed social media plan.

 

Auf Wiedersehen

Natuurlijk is bovenstaande informatie niet volledig. Wekelijks vullen wij deze informatie aan op ons marketing blog.

Aandacht4all werkt verder ook aan:

 

Nader kennismaken?

Al onze klanten maakten kennis via een Restaurant Scan

 

 

BewarenBewaren

BewarenBewaren