Tips en weetjes over facebook voor die jij als restaurant eigenaar moet weten: facebook fanpage en facebook likes. Hoe je er het maximale uit haalt voor jouw zaak. En om mee te beginnen: erger me als gast niet met onsmakelijke, onscherpe foto’s. Zelf met een smartphone kan een mens goede foto’s maken. Maar goed, nu verder….
Social media strategie
Waarom je op Facebook moet zitten? Lees hier meer.. Stel je kiest ervoor om Facebook te gebruiken. Hoe gebruik je het dan het beste? De social media strategie op Facebook zou kunnen zijn:
- contacten met gasten onderhouden
- vertrouwen winnen
- fans creëren die weer bij jou reserveren (stel jouw google analytics daar ook op in!)
Tip voor goede social media strategie
Maar je wilt natuurlijk wel meer gasten en meer verkopen met jouw facebookmarketing. Hieronder zie je een goede social media strategie voor een horeca bedrijf. Hou er hierbij wel rekening mee dat 1 op de 3 gasten gevoelig is voor kortingen en 2 op de 3 juist blij wordt van aandacht!
- Facebook om fans van gasten te maken
- Gebruik promoties om e-mailadressen te verzamelen
- Gebruik e-mails om vertrouwen en bekendheid op te bouwen. Lees hier meer tips over email marketing.
- Gebruik aanbiedingen of kortingen in de e-mails en op je website om te verkopen
Wat je dus wilt, is je fans van je Facebook pagina naar jouw restaurant website krijgen, of dat ze hun e-mailadres aan je geven. E-mailadressen verzamel je op Facebook met zogenaamde fangates en apps. Zo kun je op een professionele manier aan facebook marketing en email marketing gaan doen.
Tips om je fans van je Facebookpagina naar jouw restaurant website te krijgen
Infobox
Verwijs in de infobox altijd naar de website van jouw restaurant. Dit is waarschijnlijk wat de meeste eigenaren over het hoofd zien. Daar moet dus een klikbare link staan naar waar je gasten naar toe wilt leiden. Dit is de enige plek op je pagina waar je een klikbare link kunt plaatsen.
Website
Verwijs in al jouw berichten naar je website. Ook erg goed voor de seo. Lees hier meer over google en vindbaarheid.
Denken vanuit de gast
Verleid je fans om van je Facebookpagina door te klikken naar je website. Geef ze een reden! Denk vanuit de gast: Wat heeft die eraan?
Verleiden
Plaats niet alleen een link naar je reserveringspagina. Schrijf er ook een verleidelijke tekst bij, die maakt dat gasten nieuwsgierig worden. En doorklikken.
Facebook fanpage
Je ziet nog steeds restaurants en horeca bedrijven die geen aparte bedrijfspagina hebben. Dat is super jammer. Het is en blijft dan een persoonlijke pagina van de eigenaar of restaurateur. Met een bedrijfspagina heb je namelijk veel meer mogelijkheden: zowel in het beheer als met advertenties, apps en meer. En er zijn nog steeds horeca bedrijven die geen of een niet werkende link hebben vanuit hun persoonlijke pagina naar een fanpagina van het restaurant. Zie hier voorbeelden van facebook fanpages hoe het ook kan.
Facebook likes
Met de huidige tijdslijn pagina indeling is het aantal Likes minder belangrijk geworden. Veel belangrijker is het of de mensen die je pagina volgen, jouw bericht werkelijk zien en reageren. Als veel mensen op de ‘Vind ik leuk’-knop van je Facebook pagina hebben geklikt en niet op je berichten reageren dan worden je berichten nog minder getoond.
De kwaliteit van de Likes is dus veel belangrijker geworden. Deze mensen moet je pagina ook echt leuk vinden en de interactie met jouw berichten aan gaan. Interactie betekent hier een reactie achter laten op een bericht, het bericht delen of op ‘Vind ik leuk’ bij een bericht klikken.
Standaard wordt je bericht aan een bepaald deel van je volgers getoond. Hoe belangrijker het bericht des te meer mensen het kunnen zien in hun nieuwsoverzicht. As je bericht aan minder dan 10% van je volgers wordt getoond dan is dat te weinig.
Het grootste deel van de mensen die ooit je pagina hebben bezocht en op ‘Vind ik leuk’ hebben geklikt bezoekt de pagina namelijk nooit meer. Ze volgen dan alleen nog jouw berichten in hun nieuwsoverzicht.
Voordelen social media
Een van je belangrijkste doelen moet meer verkeer naar je eigen website zijn. Probeer uiteindelijk fans van je Facebook pagina naar je website te krijgen en niet andersom. Enkele tips dus om meer verkeer naar je pagina te krijgen.
Unieke URL
- Heb je meer dan 25 Likes vraag dan een unieke URL. Je kunt deze URL niet meer aanpassen.
- De URL maakt het eenvoudiger voor niet fans om je pagina te bereiken en te onthouden. Het is ook eenvoudiger voor jezelf te onthouden als je deze wilt delen. Kies een URL met de naam van jouw restaurant of horeca bedrijf.
- Een Facebook pagina met een goede URL en naam wordt beter gevonden in de zoekmachine.
- Dus zoek verkeer van mensen die je zakelijke Facebook pagina nog niet kennen.
Kwaliteit van de status berichten
Plaats berichten die de fans van je pagina, joww gasten interessant vinden. Voorkom veel berichten met aanbiedingen. Plaats andere leuke berichtjes. Verras je lezers met persoonlijke of grappige status berichten tussendoor. En alsjeblieft: goed foto’s, goede foto’s!!
Vermeld Facebook pagina overal
Promoot je zakelijke Facebook fanpage overal. Waar jij er al helemaal aan gewend bent dat je de pagina hebt, zijn er telkens weer mensen die het voor de eerste keer ontdekken. Vermeld je pagina in de handtekening van je email, op je website, in profielen op de andere netwerk sites, in je restaurant op een servet, tafelkaart, op je visitekaartje, flyers of advertenties.
Nieuwsoverzicht
Als jij geen berichten, foto’s of video’s plaatst op je pagina dan valt deze stil. Dit betekent dat de noodzaak voor Facebook om je berichten nog te laten zien in het nieuwsoverzicht van je volgers steeds kleiner wordt.
Bereik
Plaats je weinig berichten dan zie je dit terug in het bereik, via de statistieken van jouw Facebook pagina. Dan zijn er dus minder gasten die jouw berichten zien.
Promoot je updates met afbeeldingen
Plaats een reactie van een gast in een afbeelding, het beste werkt een foto met de gast. Zorg voor een link naar de pagina met recensies of beoordelingen. Zie meer tip over goede restaurant websites.
Stel juiste vragen
Vragen stellen aan gasten werkt. Eenvoudige ja of nee vragen, die snel te beantwoorden zijn door iedereen. Vraag eens de mening van jouw gasten. Laat iets zien wat nog niet af is en vraag om feedback over een gerecht, de stoelen, de muziek, de wijnkaart of andere dingen uit jouw restaurant.
Meer likes of meer gasten
Wat is jouw tip voor meer Likes op je pagina? Heb je een voorbeeld van een succesvolle update op je pagina, deel het hieronder in het commentaarveld.
Wil jij meer gerichte tips bestemd voor jouw zaak? Klik hier
Ik zag laatst een restaurant dat op een stille avond een “tafeltje voor twee” GRATIS had verloot onder de volgers die dit bericht hadden geliked en gedeeld.
Zo snijdt het mes aan twee kanten. Meer bereik, én de volger maakt kans op een avondje uit!
Deze actie wordt dan ook wegens succes geprolongeerd.
Bedankt voor jouw reactie Jolanda. Ja, dit klopt er er zijn naast posts nog veel meer manieren om dat ook met app’s te doen. Over acties die je allemaal kunt doen om gasten naar jouw pagina te krijgen, volgt binnenkort nog een specifiek artikel. Het is en blijft wel van belang om echte likes te krijgen en niet alleen een like-generator te worden zonder engagement. Uit onderzoek blijkt ook dat 1/3 deel van gasten gevoelig is voor kortingen en acties en 2/3 niet. Die willen gewoon aandacht. Zeg maar de gewone hospitality, ook online.
Vooral het registreren van je eigen unieke URL op FB wordt
regelmatig vergeten. Of men heeft er geen weet van. Vaak is het dan te laat. Echt
zonde.
En je hebt gelijk. Interactie en contact met je gasten op facebook is bijna net
zo belangrijk als in ‘real life’. Het is een verlengde van je gastvrijheid in
je zaak.