3 Manieren om restaurant marketing toe te passen met weinig marketingbudget

Heb je ook net zoals meer dan de helft van de horeca ondernemers maatregelen genomen om de omzet te verbeteren? 

Over het algemeen hebben restaurant eigenaren geen vast budget per jaar vastgesteld voor marketing.  Sommige abbonnementen zoals van online reserveringssite en website onderhoud lopen natuurlijk vaak door. Neem jij ook spontaan koopbeslissingen genomen of werk je met een vast budget? Restaurants besteden gemiddeld  2-5% van hun omzet aan verkoop-, promotie- en en marketingkosten. 

Volgens KHN is er nog veel te winnen en geld te besparen op traditionele advertentiesbudgetten van GoudenGids en flyers. Geen wonder, want de resultaten van veel traditionele media zijn niet goed meetbaar. Jouw restaurant effectief en meetbaar onder de aandacht houden van gasten zonder dat het veel geld kost, is mogelijk.

Sociale media

Dat social media gratis zijn en kunnen werken weet je zo langzamerhand natuurlijk wel.

  • Maar op welk social medium zit jouw gast?
  • En heb je tijd om regelmatig te posten?
  • En stel je ook wel eens een vraag en heb je een gesprek?

Voordeel social media

Allereerst is het goedkoop en makkelijk toe te passen als je weet hoe.

Nadeel social media

De grootste investering die je zal moeten doen is tijd. Wanneer je tijd tekort komt, zou je het kunnen uitbesteden. Wanneer sociale media consequent wordt toegepast zal je zien dat zowel je personeel als gasten steeds meer en meer fan worden. Het gevolg van fan worden is dat gasten jouw ambassadeurs worden. Daarnaast is de click through laag: dus het harde meetbare reserveren of naar jouw website gaan.

restaurant marketing budget, horeca, marketing, blog, wijnblog, restaurant,

Bloggen

Bloggen is een zeer effectieve manier om het verhaal achter je restaurant te vertellen. Vooral wat jouw zaak nou zo uniek maakt en waarmee het zich onderscheidt van andere restaurants.

Bijvoorbeeld: richt jouw restaurant zich op veganisten? Dan kun je bijvoorbeeld uitleg geven waarom je kiest voor bepaalde producten. Meer blog ideeën…

Ben je gespecialiseerd in wijn? Een goed voorbeeld hiervan is restaurant Aal en wijnlokaal, die een wijnblog heeft en schrijft over wijnrassen en wijnsmaak combinaties. Zorg er trouwens voor dat jouw website daarvoor goed geschikt is. Lees meer..

Google

 

Google Places

Google biedt een aantal gratis services zoal Google Places, waar je jouw bedrijf goed vindbaar maakt. Onmisbaar zeker voor mobiele gasten.

Google Plus

Denk ook aan de mogelijkheden van Google Plus voor betere ranking. Lees hier meer over vindbaarheid..

reestaurant marketing budget, restaurant marketing budget, adviesbureau online marketing, internet marketing, horeca, restauarant, marketing, bureau
Restaurant glossy met lokale adverteerders

Werk samen met lokale ondernemers

Samen werken met een partner is een geweldige manier om te profiteren van elkaars klanten.  Zoek bijvoorbeeld eens contact met een lokale sportvereniging, bedrijven die een open dag houden of een modeshow geven. Of organiseer of sponsor een lokaal evenement. De organisator van het event is vaak op zoek naar een cateringbedrijf . Je verhoogt hiermee de gun-factor van je restaurant bij bestaande gasten. En je laat de bezoeker van het event meteen kennismaken met jouw restaurant. Dit kost je inkoop- en personeelskosten.

 

 

Of je laat de marketing natuurlijk aan ons over.

Meer weten daarover? Bekijk het hier

Bron: Bedrijfschap Horeca en catering

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.