Hoe facebook voor jouw horeca bedrijf kan werken

De manier om als restaurant slim gebruik te maken van social media, is Facebook. Het is super om er gasten mee online te binden. Waarom? Facebook is inmiddels in Nederland het grootste sociale netwerk. Maar hoe pak je dat nu precies aan? Wat komt er allemaal bij kijken en hoe houd je je pagina ook langere tijd levend en interessant?

Hoe werken Likes & bereik?

Het succes van een pagina op Facebook valt af te meten aan een drietal factoren: likes, talks & were here’s. Als je deze factoren leert begrijpen, wordt het effect van een pagina ook inzichtelijk.

  • Like of Vind ik leuks is het startpunt van elke horecaondernemer, dit is de keus van een gebruiker om jouw horeca bedrijf te gaan volgen. De gast ontvangt automatisch jouw posts in zijn tijdslijn.
  • Talks of Bereik Dit cijfer geeft aan hoeveel mensen er informatie over jouw pagina delen, liken of hierop reageren. Op dit moment lezen gebruikers niet alleen jouw informatie, maar zijn zij hier actief mee bezig.
  • Were here’s of Bereik geeft aan hoe vaak een gebruiker benoemd heeft dat hij bij jouw onderneming aanwezig is of was. Zo kan een gebruiker een bericht plaatsen met een compliment, vraag of opmerking.

Hoe gebruik je hashtags?

horeca facebook, facebook hore
Hashtags maken klikbare links van onderwerpen en zinsdelen in je berichten op je restaurant pagina. Zo kunnen gasten berichten over bedrijven, merken of onderwerpen vinden die hen interesseren. Om een hashtag te maken, typ je # (een hekje) bij een onderwerp of zinsdeel (geschreven als één woord). Vervolgens voeg je dit geheel toe aan je bericht. Voorbeeld:Ik heb vandaag super gegeten bij #restaurant X.
Wanneer je op een hashtag klikt, zie je een overzicht van berichten met die hashtag. Je ziet bovenaan ook een aantal hashtags die ermee te maken hebben. Je kunt zoeken naar een hashtag met behulp van de zoekbalk boven aan iedere pagina. Je ziet alleen berichten die met jou zijn gedeeld.

Events

horeca facebook, facebook horeca, horeca marketing, marketing horeca, facebook zakelijk
Facebook maakt het mogelijk om een evenement aan te maken, hierop kunnen gebruikers inschrijven en reageren. Een goed voorbeeld van het gebruik van events binnen jouw restaurant. Voorbeelden van events: kerstdagen, bandjes, muziek, optredens, winning&dining, wijnproeverij, arrangement of Oud en Nieuw.

Verkiezingen

Naast events is er een mooiere mogelijkheid dan de klant invloed te geven op het restaurant. Zo kan er gekozen worden voor het houden van een verkiezing. Hierbij krijgt de klant invloed op bijvoorbeeld het eten of interieur.
Het resultaat? Berichten over een competitie werden gemiddeld 8 keer gedeeld, meer dan 10 geliked en 10 keer op gereageerd.

Offers

Je maakt hiervoor een speciale aanbieding aan. Hierbij krijgt de gast bijvoorbeeld een korting. Een mogelijkheid die direct omzet verhogend zal werken.

Insights

Insights zijn de Statistieken, daar kun je alle cijfers van het de likes, events vinden.
facebook horeca, facebook, marketi

Facebook horeca

Je hebt je Facebookpagina opgezet, de eerste advertentiecampagne is achter de rug en de eerste fans zijn binnen. De grote vraag is: hoe nu verder? Wat zijn onze doelstellingen, hoe gaan we het hele jaar met onze fans communiceren en wat zijn deze fans nu precies waard? En hoe gaan we de link leggen met onze website, campagnes en (r)etail-activiteiten? Hoe past het in jouw marketingplan? 

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.